افغانستان، سومين كشور بي ثبات جهان
محمد اسحاق فياض محمد اسحاق فياض

هرچند كه طي هفته اخير كشورعراق نيز شاهد حوادث خونين بوده است و بخصوص در شهرهاي بصره و بغداد درگيري هاي خونيني vخ داد، اما همانطوري كه يك موسسه تحقيقاتي انگليسي اعلام كرده وضعيت عراق در شرايط فعلي به مراتب بهتر از افغانستان است.

 موسسه اطلاعاتي "جين"يك موسسه تحقيقاتي انگليسي است كه آخرين ارزيابي خود را از وضعيت ثبات و امنيت در جهان ارايه داده است. در اين گزارش تحقيقي ميزان ثبات و امنيت بار ديگر در افغانستان و عراق و نيز كشور هاي جهان مقايسه گرديده است. در اين گزارش بار ديگر تاييد شده است كه وضعيت ثبات و امنيت عراق بهتر از افغانستان است. البته اين موسسه در ماه جون سال گذشته ميلادي نيز طي گزارش عراق را كشوري خواند كه به سوي ثبات و امنيت به پيش مي رود و به دنبال آن در ماه اكتوبر سال گذشته گزارشي از سوي سازمان ملل منتشر شد در ان عراق را امن تر ازافغانستان دانسته بود  و دولت عراق نيز در بررسي هاي خود اين موضوع را تاييد كرد. ساز مان ملل در ماه اكتوبر سال گذشته طي گزارشي در مورد خشونت ها و جنگ ها در افغانستان، اذعان کرد که سال جاری( سال گذشته) در افغانستان خونین ترین سال طی شش سال گذشته بوده است و خشونت ها، بمب گذاری ها، اختطاف ها و حملات انتحاری مناطق و ولایات بیشتری را نسبت به سال های گذشته در بر گرفته است وهر ماه به طور متوسط حدود 500 حادثه خونین و خشونت بار طی ماههای اخیر در افغانستان رخ داده است. با توجه به این میزان از خشونت ها که در طول یک ماه در کشور رخ داد، سازمان ملل اعلام کرده بود که میزان خشونت های خونین در افغانستان در سال 2007 حدود سی درصد افزایش یافته است. در همين گزارش اعلام شده بود كه در عراق خشو نت ها به ميزان 35 در صد كاهش يافته است.

از آن زمان به بعد اين روند در هردو كشور ادامه پيدا كرد، يعني گراف خشونت ها و جنگ ها در افغانستان بيش از گذشته افزايش يافت و درعراق سير نزولي خود را پيمود.

اين گزارش عوامل و نشانه هاي گسترش امنيت در عراق را در سايه دلايل متعددي ارزيابي مي كند كه افغانستان فاقد آن است، يكي از دلايل با ثباتي در عراق كاهش نيروهاي خارجي در اين كشور است و اين نشانه آن است كه عراق مي تواند روي پاي خود بايستد و با كاهش نيروهاي خارجي نيروهاي امنيتي اين كشور مي توانند با ناامني ها به مقابله برخيزند، در حالي كه در افغانستان ناتو و ائتلاف تلاش دارند تا نيروهاي خارجي بيشتري را  براي تحكيم امنيت به افغانستان اعزام نمايند.

بالا رفتن عوايد سرانه ملي در عراق يكي ديگر از نشانه هاي ثبات دراين كشوراست. افزايش قيمت نفت سبب گرديده كه وضعيت زندگي در عراق تغيير زيادي كند، در حالي كه افغانستان هرگز از اين چانس برخوردار نيست و گستر ش ناامني ها سبب گرديده كه درآمد سرانه ملي در افغانستان رشد مطلوبي نداشته باشد. در گزارش آمده است، دولت عراق می تواند با کمک نیروهای بین المللی، امنیت را دردورترين نقطه ای از خاک عراق تامین نماید. در حالیکه عکس قضیه نسبت به افغانستان صدق می کند و دولت افغانستان در بسیاری از جاها کنترل نداشته و تنها عادیدات این کشور در حدود تقریبی 50% از طریق کشت وتولید تریاک به دست می آید و هم چنان دولت افغانستان تاکنون نتوانسته است عایدات دیگر برای خود فراهم نماید. بيشترين اتكاي اقتصادي دولت افغانستان به كمك هاي خارجي است، اگر اين كمك ها قطع و يا كاهش پيدا كند شرايط بسيار سختي براي مردم افغانستان بوجود مي آيد.

طبق آخرين گزارش تحقيقاتي موسسه  اطلاعاتي" جین" میزان خشونت در عراق از تابستان گذشته تاکنون 60% درصد کاهش داشته است. اين موسسه عوامل كاهش اين خشونت ها را  آشتی مقتدا صدريكي از رهبران شیعیان عراق که بیشترین تعداد افراد مسلح را در اخیتار دارد با دولت عراق مي داند. هم چنين تشكيل شورا هاي متحد ملي در ميان قبايل عرب اهل سنت عراق به عنوان متحدین امريكا ودولت عراق و نابودي و فرار تعداد زيادي از افراد خارجي القاعده از اين كشور از عواملي است كه ميزان خشونت ها را در عراق بسيار پايين اورده،  در حالي كه اين عوامل در افغانستان هرگز تحقق پيدا نكرده است، بلكه روند معكوس را در افغانستان طي كرده است، طالبان و نيروهاي مسلح مخالف دولت افغانستان همچنان بر ادامه نبرد و عدم مذاكره با دولت افغانستان تاكيد داشته اند ونيروهاي فراري القاعده از عراق به سوي افغانستان و پاكستان سرازير گرديده اند.

در اين گزارش افغانستان سومين كشور ناامن در جهان به شمار رفته است در حالي كه در گزارش شش ماه پيش اين موسسه هشتمين كشور ناامن جهان به شمار رفته بود. اين قلم در همان زمان در بررسي اين گزارش نوشته بودم:" افغانستان در اين ليست هشتمين كشور بي ثبات و ناامن در جهان است، اما اگرعملياتهاي انتحاري و جنگ ها و نامني ها همچنان ادامه داشته باشد ممكن است افغانستان نيز در رده هاي سوم و يا چهارم  بي ثبات ترين كشورهاي قرار گيرد، با توجه به گسترش عمليات هاي انتحاري و افزايش عملياتها و خرابكاري هاي گروه طالبان و نيز توسعه و گسترش دامنه نا امني ها از جنوب به سوي شمال و مركز و اطراف كابل ممكن است اين موسسه تحقيقاتي در گزارش بعدي خود كه شش ماه ديگر منتشر مي شود، جايگاه افغانستان را در ميزان نا امني ها بيشتراز اين بالا ببرد و اين كشور را در رده هاي چهارم و يا سوم نا امن ترين و بي ثبات ترين كشور ها ذكر كند". اكنون اين پيش بيني درست از آب درآمد و اين موسسه اطلاعاتي در گزارش بعدي خود پس از شش ماه افغانستان را سومين كشور ناامن در جهان قلمداد نموده است. درگزارش قبلي اين موسسه عراق و سودان از بي ثبات ترين كشورهاي جهان قلمداد شده بود. اما درآن گزارش آمده بود كه روند خشونت ها در افغانستان و عراق روند معكوس دارد وعراق به سوي امنيت نسبي بيشتر در حركت است. اما در اين گزارش عراق در رده بيست و دومين كشور بي ثبات قرار دارد و افغانستان با 5 پله نزول به سومين كشور نا امن دنيا تبديل شده است. در آخرين گزارش اين موسسه كشور هاي سوماليا و فلسطين مقام هاي اول و دوم را از نظر بي امنيتي در جهان دارد و جلوتر از افغانستان است.

در دنياي امروز ثبات و امنيت يكي از محوري ترين اركان اقتدار در هر كشوري به شمار مي رود، به همين دليل كشوري كه از ثبات بيشتر برخوردار با شد در سطح بين المللي نيز از اقتدار و قدرت بيشتري برخورداراست، وقتي كشوري از ثبات پايدار برخوردار بود در سطح بين الملل از اعتبار و اعتماد بيشتري برخور دار مي گردد و قتي از اعتبار بيشتري برخور دار بود مسير پيشرفت و توسعه را به سرعت طي مي كند، زيرا سرمايه گذاري هاي داخلي و خارجي بستگي تام وتمام به ثبات و امنيت دارد و قتي كشوري داراي امنيت و ثبات بود سيل سرمايه ها و اعتبارات خارجي به سوي اين كشور سرازير مي گردد و نيز در سايه ثبات و آرامش دانش علمي و تخصصي نسل جوان كشور بالا مي رود و با بالا رفتن ميزان تخصص و افزايش افراد متخصص، توسعه پايدار بوجود مي آيد.اما متاسفانه ادامه ناامني ها و قرار گرفتن كشور ما در رده سومين كشور بي ثبات جهان فرصت هاي كار و توسعه را گرفته است و آمار بي كاري در كشور هرورز به صورت وحشت ناك آن بالا مي رود، طوري كه امار بي كاري از مرز دوميليون بي كار در كشور بالاتر رفته است و دولت افغانستان هيچ گونه تواني در برابر حل اين مشكلات ندارد.

 

 


April 13th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات